قافلان سسی - اخبار میانه - میانه

بایدها و نبایدها در تعامل با موسسات پخش فیلم جهانی

بایدها و نبایدها در تعامل با موسسات پخش فیلم جهانی
شناسهٔ خبر: 121465 -
یادداشت
مرحله پخش فیلم، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل در سینمای کوتاه است. سالانه تعداد زیادی فیلم کوتاه در ایران تولید می‌شوند که همه آنها شانس یافتن یک پخش کننده خوب را پیدا نمی‌کنند. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از سینماگران فیلم کوتاه با شرکت‌های پخش فیلم جهانی قرارداد بسته‌اند. اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره نحوه عملکرد شرکت‌های پخش فیلم و فرایند توزیع فیلم دچار مشکلاتی شده‌اند.

ترجمه: حسن مختاری

 مرحله پخش فیلم، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل در سینمای کوتاه است. سالانه تعداد زیادی فیلم کوتاه در ایران تولید می‌شوند که همه آنها شانس یافتن یک پخش کننده خوب را پیدا نمی‌کنند.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از سینماگران فیلم کوتاه با شرکت‌های پخش فیلم جهانی قرارداد بسته‌اند. اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره نحوه عملکرد شرکت‌های پخش فیلم و فرایند توزیع فیلم دچار مشکلاتی شده‌اند.

همه ما داستان‌های هولناکی را شنیده‌ایم که برخی فیلمسازان قرارداد توزیعی را با برخی شرکت‌های پخش فیلم امضا کرده‌اند، ولی هیچ‌ وقت پولی به دست نیاورده و یا کنترل و مالکیت فیلم خود را برای چندین سال از دست داده‌اند.

متن ترجمه شده زیر درباره نقد شرکت‌های پخش فیلم نیست، بلکه به واقع جهت آگاهی دادن به فیلمسازان و حتی موسسات پخش فیلم درباره هزینه‌ها، مباحث حقوقی و حق مالکیت آثار است. مطالعه جایزه پایانی متن را فراموش نکنید!

 

 

پخش فیلم

این داستان‌ها موارد جزئی یا استثنا نیستند. آنها مربوط به قوانین شرکت‌های پخش هستند. اکثر فیلمسازان وقتی وارد مرحله پخش فیلم خود می‌شوند، درباره اینکه چه باید بکنند یا از کجا شروع کنند، هیچ ایده‌ای ندارند. به همین دلیل، من این مطلب را برای راهنمایی شما گردآوری کرده‌ام تا به شما کمک کند در این آب‌های ناشناخته ماهی‌گیری کنید! امیدوارم این چند نکته که مطالعه خواهید کرد، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه‌های شما شود.

البته باید اشاره کنم همه شرکت‌های پخش فیلم کلاهبردار یا غارتگر نیستند. من در تجربیاتم با افراد خوب و ماهر زیادی برخورد کرده‌ام اما با برخی از توزیع‌کنندگان (که من به آنها شکارچی می‌گویم) نیز برخورد داشته‌ام که حتی به آنها اعتماد نمی‌کنم تا کیسه خواروبار مرا از پله‌ها بالا ببرند!

 

انجام تکالیف

در اینجا چند نکته ضروری برای جلب توجه شما به شریک بالقوه‌تان در پخش فیلم، عنوان می‌کنم.

لطفا توجه داشته باشید هنگام تصمیم گیری برای امضای هر قراردادی، همیشه باید به مشاور حقوقی مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مطلب طرح‌بندی می‌کنم بر اساس تجربه بیش از ۲۵ سال حضور من در صنعت فیلمسازی است که باید نقطه شروع آن، ارتباط با مشاور حقوقی باشد.

همیشه تکالیف و وظایف خود را درست انجام دهید. با دیگر فیلمسازان که در گذشته با آن شرکت پخش همکاری داشته‌اند، تماس بگیرید و از آنها در مورد تجربیاتشان بپرسید: «برای فیلم تو چه کارهایی انجام داده اند؟ آیا پولی به شما پرداخت کرده اند؟ آیا گزارشات ماهیانه مرتب و مفصل ارائه نموده‌اند؟ آیا حاضرید دوباره با آنها کار کنید؟»

این سوال آخر می‌تواند شما را از سال‌ها دردسر رهایی بخشد.

 

قدمت موسسه

باید به قدمت موسسه توجه کنید. هرچند موسسات قدیمی وجود دارند که کارشان را درست انجام نمی‌دهند و همچنین موسسات تازه تاسیسی هم هستند که با افراد خبره و باسابقه اداره می‌شوند، اما توجه به این نکته و تحقیق درباره رضایت فیلمسازان در طول سال‌های همکاری با آنها تا حدی از سردرگمی‌هایتان خواهد کاست.

 

مرحله قرارداد

حالا شما به یک پخش کننده رسیده‌اید، تکالیف و وظایف خود را انجام داده‌اید و یک قرارداد پخش فیلم مستقل پر زرق و برق روی میز دارید که باید امضا کنید، همه رویاهای فیلمسازی شما با سرعت در شرف تحقق هستند.

ابتدا از یک وکیل آگاه به قوانین هنری بخواهید که توافقنامه را بررسی کند. لطفا از عموی خود جورج که بنگاه معاملاتی املاک دارد، کمک نخواهید. احتمالا او برای درک ترفندها و جزئیات قردادهای پخش به اندازه کافی زرنگ نخواهد بود!

 

هزینه‌های اضافی

شرکت‌های پخش معمولا هزینه‌هایی را که در فرآیند توزیع فیلم‌تان مطرح می‌شود، از شما دریافت می‌کنند. بسته به پخش کننده، این هزینه‌ها می‌تواند شامل ویرایش تریلر، طراحی پوستر، سفر به بازارهای جهانی فیلم، درج یا تغییرات در زیرنویس و ... شود.

نکته کلیدی این است که باید سقف هزینه‌ها را در یک فاکتور مشخص درخواست کنید، به این معنی که شما مسئول هیچ هزینه دیگری فراتر از آنچه عنوان شده، نیستید. در غیر این صورت باید بگویم در صورت مواجهه با یک مشکل حقوقی آنچه به شما بازگردانده خواهد شد، هزینه‌های مربوط به همان فاکتورهاست و هزینه‌های اضافی از جیب‌تان خواهد رفت و نیز احتمال اینکه حتی یک سکه برای موفقیت‌های فیلم خود دریافت کنید بسیار کم است.

 

مدت قرارداد

من قراردادهای پخشی را دیده‌ام که ده ساله است، یا تقریبا پانزده تا بیست و پنج ساله. به طور خلاصه، پخش کننده، مالک فیلم شما برای همان مدت قرارداد است.

اگر قرارداد هوشمندانه‌ای امضا نکرده‌اید یا با پخش کننده‌ای که سعی در فروش فیلم شما دارد قراردادی نبسته‌اید، پس فیلم‌تان را به عنوان هدیه در اختیار این موسسه قرار داده‌اید!

شما نمی‌توانید از کار سخت و مشقت بار خود درآمدی کسب کنید، چه رسد به اینکه بخواهید سرمایه‌تان را پس بگیرید یا هزینه‌های خود را جبران کنید.

من قراردادهای پخش فیلم را به مدت ۳ سال امضا کرده‌ام، نه آنچه بصورت معمول در این وادی مطرح می‌شود که اغلب بین ۵ تا ۷ سال است. بنابراین مطمئن شوید قراردادی که امضا می‌کنید، قرارداد خوبی است زیرا چند سال آینده با این شرکت سروکار خواهید داشت.

 

بیمه نامه

اکثر شرکت‌های پخش فیلم دارای بیمه نامه هستند. مطمئن شوید که فیلم شما نیز شامل تمامی حقوق بیمه باشد. به عنوان مثال اگر تصویر معروفی روی تی شرت بازیگر شما باشد و مالک آن تصویر معروف بخواهد به دلیل نقض حق کپی رایت و نداشتن اجازه، شما را به دردسر بیندازد، بیمه تا حد قابل توجهی می‌تواند از مشکلات شما بکاهد.

 

نکته آخر؛ «جایزه»

و نکته آخر را به عنوان جایزه برای مطالعه این‌ متن به شما می‌گویم که می‌تواند فیلم شما را از افتادن به زندانی تاریک که راه نجاتی ندارد، خلاص کند.

حتما اطمینان حاصل کنید بندی در قرارداد وجود داشته باشد که اگر شرکت پخش تعطیل شود، تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد یا ورشکست شود، حقوق فیلم‌تان به طور خودکار به شما بازگردد. اگر شرکت پخش معتبر باشد، با این موضوع مشکلی نخواهند داشت.

من فیلمسازان حاضر در ساندنس، اس‌ ایکس‌ اس‌ دبلیو و کن را می‌شناسم که سال‌ها به دلیل ورشکستگی موسسه پخش، فیلم‌هایشان در دادگاه‌ها توقیف شد. به من اعتماد کن اگر نمی‌خواهی این اتفاق برایت بیفتد.

 

نویسنده: Alex Ferrai

منبع: Indie Film Hustle

دیدگاه ها




گزارشات تصویری

تبلیغات