قافلان سسی - اخبار میانه - میانه

خاموشی معابر و افزایش تصادفات رانندگی تا ساماندهی پل عابر پیاده در تذکر شورای شهر

شناسهٔ خبر: 125791 -
اخبار سراسری
تهران بزرگ - ایرنا - اعضای شورای شهر تهران در جلسه دویست و هشتاد و یک، تذکراتی در خصوص قطعی برق معابر، لزوم توجه به حوادث رانندگی در زمان خاموشی معابر، مشکلات پیش روی شهروندان، آسفالت معابر شهری، ساماندهی پل‌های عابر پیاده ارائه کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در جلسه دویست و هشتاد و یک در خصوص قطع برق و مشکلاتی که برای شهروندان بوجود می‌آید، گفت: این روزها به دلیل قطعی برق برنامه‌ریزی شده، شاهد خاموشی معابر هم هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده ضمن اینکه میزان تصادفات را در سطح شهر را هم افزایش می‌دهد.
سید جعفر تشکری هاشمی ادامه داد: باید در افق بلند مدت برای تامین برق پایدار در سطح شهرها از سوی متولیان امر اقداماتی صورت گیرد تا در سال‌های آینده این مشکلات کمتر شده و کاهش یابد ضمن اینکه مدیریت شهری باید برای حل مشکل خاموشی معابر مطابق مصوبات شورا اقدام کند.



وی اظهار کرد: در مدت زمان کوتاه نمی‌توان نیروگاه‌ها را تجهیز و کسری برق را جبران کرد برخی از اقدامات شامل تجهیز، استفاده و مصرف بهینه از برق است اما در اجرای این طرح با مشکلاتی در سطح شهر مواجه شده‌ایم.
به گفته وی، در اولین سالی که شورا تشکیل شد نیز با دعوت از مسوولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح و اعلام کردیم قطعی برق چه مشکلاتی به وجود می‌آورد اما متاسفانه شاهد این هستیم که همچنان مشکلات پابرجا هستند.
تشکری هاشمی درباره سهم روشنایی برق معابر گفت: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک تا یک و نیم درصد است، یعنی برق معابر را تنها برای کاهش یک و نیم درصد از مصرف برق قطع می‌کنند؟ سوال اینجاست که این درصد چقدر در مجموع مدیریت مصرف برق اهمیت دارد؟
وی یادآور شد: با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادف‌های جرحی بخصوص تصادف عابرین پیاده به دلیل آنکه در تاریکی معبر حرکت می‌کنند، خواهیم بود همچنین احتمال وقوع بزه نیز در معابر تاریک افزایش می‌یابد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات افزود: مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده تصادفات تا ۲۸ درصد کاهش داشته‌اند.

به گفته وی، اکنون شاهد این هستیم که امنیت و سلامت مردم در خطر است و علی رغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد کج سلیقگی‌ها باعث قطع برق معابر می‌شود باز هم شاهد این رویه هستیم که باید از سمت شورای شهر این اخطار داده شود تا مشکلات قطع برق معابر رفع شوند.
وی ادامه داد: در زمان قطع برق شاهد خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز هستیم با قطع برق، چراغ های راهنمایی و رانندگی تقاطع‌ها دچار اختلال و حوادث ترافیکی تجدید و گره‌های ترافیکی ایجاد می‌شوند مگر پلیس چه تعداد نیرو می‌تواند در هر تقاطع بگذارد که دچار مشکل نشویم.
تشکری هاشمی افزود: در حکم ۲۴ برنامه چهار ساله شورا آمده تجهیز چراغ‌های راهنمایی و دوربین‌ها باید به سیستم برق اظطراری (ups) متصل شوند و تا پایان این برنامه نیز باید ۸۰۵ تقاطع مهم به سیستم مذکور متصل شوند یعنی سال اول ۴۲ تقاطع، سال دوم تعداد ۹۲ تقاطع، سال سوم تعداد ۳۵۰ تقاطع و در سال آخر نیز باید تمام ۸۰۵ تقاطع تجهیز شوند.
وی تاکید کرد: با وجود این حکم شاهد این هستیم که در حال حاضر هیچ یک از تقاطع‌ها به سیستم برق ups مجهز نشده و آن ۴۲ تقاطعی که یو پی اس داشته‌ نیز یا تجهیزات سرقت شده‌اند یا به دلیل گذر زمان کارایی خود را از دست داده و قابل استفاده نیستند.
تشکری هاشمی ادامه داد: گفته شده در طول این مدت دو مناقصه برگزار شده که برنده‌ای هم نداشته‌اند به نظر می‌رسد شیوه‌های کار دارای نقص هستند ما نمی‌توانیم سه سال از برنامه ۴ ساله را پشت سر بگذاریم اما حتی یک تقاطع نیز به یو پی اس متصل نشده باشد.


استفاده از نمک آسفالت و درختان را تخریب می‌کند
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر نیز در این جلسه ضمن قدردانی از مدیریت شهری برای انجام آسفالت معابر گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آسفالت معابر در تهران هزینه شده و حدود سه میلیون و ۸۰ هزار تُن آسفالت نیز در معابر این شهر ریخته شده است.
مهدی پیرهادی در تذکر خود با بیان اینکه این حجم از آسفالت نیازمند کیفیت بالاست تا طول عمر مناسبی داشته باشد با اشاره به مشکلات ناشی از استفاده از نمک و شن در معابر در فصل زمستان برای جلوگیری از یخ زدگی گفت: این موضوع موجب آسیب به آسفالت و آلودگی محیط زیست می‌شود.
به گفته رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری، نمک علاوه بر این باعث آسیب به درختان می‌شود لذا از مدیریت شهری درخواست مواد جایگزین بجای نمک داریم ضمن اینکه باید فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه نیز انجام شود.
پیرهادی با اشاره به چالش‌های موجود در استفاده از نمک در معابر ادامه داد: نیاز است تا جایگزینی مناسب برای این منظور تهیه و استفاده شود و شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.
وی همچنین به ضرورت فرهنگ‌سازی در موضوعات دیگری همچون تفکیک زباله از مبدا، اشاره کرد و از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران خواست در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهد.
پیرهادی پیشنهاد داد تا اعضای شورا به بازدید از پروژه بزرگراه یادگار امام بروند و بر اهمیت تکمیل این پروژه تاکید کرد.


پل‌های عابر پیاده ساماندهی شوند
رییس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز با اشاره به وضعیت کیفیت پل‌های عابر پیاده شهری تاکید کرد: باید این وضعیت بهبود یابد علاوه بر این نورپردازی لازم در این اماکن انجام شود تا فضاهای بی دفاع شهری کاهش یابد.
زهرا شمس احسان، پل‌های عابر پیاده را به عنوان یکی از مهمترین المان‌های شهری که نقش حیاتی دارند عنوان کرد و گفت: در تامین ایمنی و تسهیل تردد شهروندان این سازه‌ها مصداق بارز تکریم حقوق شهروندی با رویکرد انسان محوری هستند.
وی ادامه داد: مشاهدات میدانی و بازخوردهای دریافتی از شهروندان حاکی از وجود نقایص است که امنیت و کارایی این پل‌ها رو بویژه در ساعات شب به چالش کشیده است.
وی عدم روشنایی کافی پل‌های عابر پیاده را یکی از این چالش‌ها عنوان کرد و افزود: بخش قابل توجهی از این پل‌ها واقع در بزرگراه حکیم و همت هستند که این مساله به ویژه در ساعات تاریکی مشکلات جدی برای کسانی که از روی آنها عبور کنند، ایجاد می‌کند.
شمس احسان گفت: نورپردازی نامناسب نه تنها باعث کاهش دید می‌شود بلکه خطر سقوط را افزایش می‌دهد و سبب بروز ناامنی و وقوع جرایم می‌شود بویژه آنکه بسیاری از شهروندان از جمله زنان و سالمندان در استفاده از این پل‌های عابر به مشکل بر می‌خورند که پل عابر روی بزرگراه شهید ستاری مصداق این موضوع است.


مشکل وجود تابلوهای تبلیغاتی بزرگ روی پل‌های عابر پیاده
وی با اشاره به وجود تابلوهای تبلیغاتی بزرگ و نامناسب روی پل‌های عابر پیاده اظهار کرد: این تابلوها در برخی از موارد باعث کاهش ایجاد دید و ایجاد نقاط کور می‌شوند که این امر می‌تواند زمینه‌ساز حوادث ناگوار و وقوع جرم باشد.
شمس احسان پیشنهاد داد برای رفع مشکلات و ارتقای کیفیت پل‌های عابر راهکارهای ارایه و نورپردازی با استفاده از سیستم‌های روشنایی کم مصرف و هوشمند انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین دوربین‌های مداربسته با قابلیت دید در شب که به مرکز کنترل شهرداری تهران هم متصل باشد در این معابر نصب شوند و دیگر آنکه تابلوهای تبلیغاتی موجود هم بهینه سازی شوند.
رییس کمیته اجتماعی شورای شهر با اشاره به برنامه چهارم توسعه و شناسایی و ساماندهی فضاهای بی دفاع شهری و کانون‌های آسیب‌زا گفت: از شهردار تهران انتظار می‌رود تا اقدامات مناسب را در دستور کار قرار دهد.

دیدگاه ها




پربیننده‌ترین اخبار روز

گزارشات تصویری

تبلیغات
تبلیغات