علی اکبر صفایی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا در لندن بیان داشت: ما در جلسه با دبیرکل آیمو مواضع خودمان را به صراحت مطرح و از ایشان درخواست کردیم که اجازه ندهد آمریکایی ها مباحث سیاسی خود را در حوزه دریایی وارد کنند.
وی افزود: حوزه دریایی کاملا حوزه فنی است و جامعه دریایی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل سازمان جهانی دریانوردی در مباحث فنی بسیار کمک کرده و نقش بسیار ارزندهای در حفظ ایمنی امنیت و حفظ محیط زیست دریایی داشته است؛ بنابراین این سازمان بین المللی که حق قانونگذاری در حوزه دریایی دارد باید کاملا به موارد فنی بپردازد و توجهی به رویکردهای سیاسی کشورهایی مانند آمریکا که متخاصم هستند نداشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دبیرکل سازمان آیمو هم پذیرفت که اجازه ندهد مباحث سیاسی مطرح شود؛ اما برخی از کشورها همچنان از حدود مباحث فنی خودشان خارج می شوند و با سواستفاده از مجامع بین المللی، سعی میکنند نظرات سیاسی شان را مطرح کنند.
به گزارش قافلان سسی به نقل از ایرنا، یکصدوسیوسومین اجلاس شورای سازمان بینالمللی دریانوردی روز دوشنبه (۲۸ آبان ۱۴۰۳) با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در مقر این سازمان در لندن گشایش یافت.
در این اجلاس نماینده ایالات متحده ادعاهای بی اساسی را درباره نقش ایران در بحران خاورمیانه مطرح کرد که با پاسخ قاطع ایران مواجه شد. صفایی تصریح کرد که ریشه اصلی وضع کنونی در غرب اسیا، «نسلکشی و کشتارهای وحشیانهای است که توسط رژیم اسرائیل و با حمایت کامل آمریکا علیه مردم بیگناه فلسطین و لبنان انجام میشود.» وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده، بریتانیا و متحدان آنها مسئول حمایت کامل از رژیم اسرائیل و بحران کنونی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره تحریمهای اروپا علیه شرکت کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: متاسفانه اروپاییها از چند روز پیش اعلام کرده بودند که تحریم هایی را علیه ایران اعلام می کنند. متاسفانه این کشورها بهرغم اینکه ادعا میکنند به مباحث دموکراسی و مردم سالاری اهمیت می دهند اما تحریمهایی که وضع میکنند، مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی بیان داشت: توقف پروازهای ایرانایر باعث میشود که مردم عزیز ما ناگزیر به کشورهای مختلف تردد کنند تا به مقصد برسند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم یک تشکیلات کاملا بازرگانی است، فعالیت های تجاری انجام می دهد و در مجامع بین المللی حضور دارد.
صفایی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا تحریمها را بیاثر کند و «بتوانیم کما فی السابق تجارت خارجی کشورمان را با اقصی نقاط دنیا زنده نگه داریم.»
اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۸ آبان ۱۴۰۳) گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل این شرکت را به بهانه ادعای بیاساس دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشکهای بالستیک به روسیه تحریم کرد. ساعاتی بعد دولت انگلیس نیز با طرح اتهامات مشابهی، هواپیمایی ایرانایر و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریمهای خود قرار داد.
ادعاها درباره دخالت نظامی ایران در مناقشه اوکراین درحالی مطرح میشود که مقامات تهران و مسکو بارها این ادعا را رد و بیاساس توصیف کردهاند. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، همواره اعلام کرده است که از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیریهای نظامی حمایت میکند.
ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفتوگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.
رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین طی دو سال گذشته، بدون تغییر باقی مانده و از این منظر، تکرار ادعای ارسال موشک های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزههای سیاسی برخی کشورهای غربی صورت میگیرد و کاملا بیاساس است.