مصاحبه‌ی اختصاصی قافلان با مرد شماره‌ی یک دولت در میانه

شناسهٔ خبر: 37298 -
یادداشت

قبل از ورود به دفتر کارش با سلیمی -رئیس دفتر- به گفت‌وگویی نیمه‌سیاسی نشسته‌ایم. ذهنم پرت می‌شود به سال‌ها قبل. همین صندلی منشی و مجدالاسلام. کسی که حیدری‌آزاد به اتهام هفت‌تیرکشی به او برکنار شد. شکری اما گویا مایل به گفت‌وگو درباره‌ی او نیست. اساساً پی‌گیر او هم نبوده است. می‌گوید این بالا و پایین‌ها در وزارت کشور فراوان است. خود او روزی فرماندار میاندوآب بوده و فردایش کارشناس بخشداری پیرانشهر.

قبل از فرمانداری میانه در سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس بوده و قبل‌تر فرماندار و متولد 1340 در نقده. 

8سال تمام در جبهه‌های جنگ، لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه شهیدبهشتی و فوق همان رشته در تربیت مدرس.

در طول مصاحبه به‌وضوح دیده می‌شود که اهل وعده‌دادن‌های الکی نیست. به ضرس قاطع نه سودای نمایندگی در سر دارد نه تحصیل در دوره‌ی دکترا.

حوزه‌ی علاقه‌اش فیلم‌های هنری‌ست از توبه‌ی نصوح مخملباف تا عروسی خوبان، سینما می‌رود، شجریان گوش می‌دهد و چیزی تا تمام کردن آخرین کتاب دردست‌مطالعه‌اش که دوره‌ی هفت‌جلدی خاطرات علم است نمانده است.

با وجود ثبات در دولت بالاخص در حوزه‌ی وزارت کشور پیش‌بینی‌هایش حکایت از استمرار همین ثبات تا استان و میانه دارد. ضمن این‌که به تغییرات مثبت در دستگاه‌های زیرنظرش در میانه از اداره‌ی برق تا آب‌وفاضلآب شهری و از اداره‌ی گاز تا امور مالیاتی می‌بالد.

با حمید شکری، معاون استاندار آذربایجانشرقی و فرماندار ویژه‌ی میانه در 28ماهگی مدیریتش در میانه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

***

آقای فرماندار با عرض تبریک به‌مناسبت هفته‌ی دولت شاید مناسب باشد بحث را با پرو‌ژه‌های توسعه‌ی سیاسی دولت در میانه آغاز کنیم. مستحضرید نوعاً مسایل مربوط به حوزه‌های عمرانی و مالی در طول سال از طریق روابط‌عمومی فرمانداری باطلاع عموم رسیده و در نشست‌های مطبوعاتی مورد پی‌گیری واقع می‌شوند. در حوزه‌ی سمن‌ها و احزاب و مطبوعات چه اقدامات شاخصی صورت گرفته‌است؟

به باور ما توسعه‌های فرهنگی و سیاسی-اجتماعی زیرساخت سایر توسعه‌ها از قبیل  توسعه‌های عمرانی و اقتصادی‌اند.

من در بدو ورود به میانه با ارزیابی و شناختی که ضمن شناخت قبلی‌ام از رزمندگان و سیاسیون -اصلاح‌طلبان-  این شهر داشتم پیدا کردم، وجه تمایز مثبتی در گروههای سیاسی میانه یافتم و آن اینکه در میانه نسبت هم‌گرایی بالایی در جریان‌های سیاسی مشاهده می‌شد و توصیه‌ی ما هم از اولین دیدارها با این جریانات سعه‌ی صدر و تحمل یک‌دیگر بوده است.

در زمینه‌ی NGOها نیز امورات طبق منوال سابق ادامه یافته است. منتها با این‌که برخی بخش‌ها کم‌رنگ شده‌اند، بخش‌هایی مثل بخش بانوان، کشاورزی و آب فعال هستند.

ضمن این‌که تسهیلاتی نیز در جهت ثبت NGOها در تمامی زمینه‌ها ایجاد شده است. اساساً باور ما بر این است که مشاورین در قالب  این سمن‌ها می‌توانند کارکرد بهتری داشته باشند.

اتاق فکر و این قبیل مراکز ممکن است با نظرات سلیقه‌ای بعدها به حاشیه کشیده‌شوند ولی این سازمان‌های مردم‌نهاد به‌سبب ثبت قانونی برای همیشه نقش‌آفرین خواهند بود.

علی‌هذا سیاست ما در جهت تشویق و حمایت از این سمن‌ها در تمامی زمینه‌ها اعم از محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی و... دادن مجوز قانونی در حدأقل زمان با  حدأقل تشریفات به این نهاد‌هاست.

عمده چالش‌هایی که در مسیر پیش‌برد توسعه‌ و سیاست‌های دولت تدبیر و امید با آن‌ها مواجه بوده‌اید کدام‌اند؟

نباید به چالش به دید مانع نگاه کرد. هر چالشی قابل عبور است و وجودشان طبیعی‌ست. خودِ مطرح نمودن چالش‌ها بولد کردن و عمده نمودن آن‌هاست.

این بحث در علوم سیاسی که باید چالش‌های امنیتی را به چالش‌های سیاسی و آن‌ها را با یک برخورد روان به مسایل اجتماعی و صنفی تنزل داد همیشه راه‌گشاست.

این طرز تفکر نیز که کار کردن در میانه سخت است فکر غلطی‌ست که در سایر شهرها و نقاط نیز جریان دارد.

از قضا میانه زمینه‌ها و اهرم‌های مفید کاری زیادی دارد که قابل استفاده‌اند.

همین نهادهای مردمی پتانسیل‌های قوی میانه هستند که از جمله آن‌ها خیرین و هیئت امنای گلزار مومنین می‌باشد.

این شاخص‌ها به پشتوانه‌ی مستندات بیان می‌شوند و تعارف‌بردار نیستند.

از جمله‌ی این معیارها نوع‌دوستی و کمک‌رسانی خیرین میانه‌ای‌ست که رتبه‌ی اول در استان را  ازآنِ میانه کرده است.

کمک 7میلیارتومانی سالانه‌ی مردم میانه به کمیته‌ی امداد این طراز نسبی را در استان بوجود آورده است.

میانه در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی (نزاع و مواد مخدر و...) نیز در سطوح متوسط است.

نقش نمایندگان میانه را درمجلس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من به‌حسب فعالیتم در حوزه‌ی سیاسی دورادور با نمایندگان میانه آشنایی داشتم و تا حدودی از ضعف و قوت آن‌ها مطلع بو‌ده‌ام. ولی روی هم رفته میانه نمایندگان اثرگذاری در سطح مجلس و حتی کشور داشته است.

ممکن است نظر شخصی‌تان را در مورد دکتر فرمند بدانم؟ اصلاً چه معنی دارد که صندلی شما بلندتر از بقیه باشد!؟

(خنده) حقیقتش ما تا زمان تذکر ایشان نسبت به بلندی صندلی خودمان نسبت به بقیه  بی‌توجه بودیم. از فلسفه‌ی این چینش نیز اطلاعی در دست نیست. و ضرورتی هم جهت فکر و اشتغال ذهن به این مسایل عادی نمی‌بینیم.

در مجلس نیز صندلی رئیس جلسه با سایرین متفاوت است.

گویا تصمیماتی هم برای تغییر صندلی رئیس مجلس در دستو ر قرار گرفته!

امیدواریم این معضل صندلی با بخش‌نامه‌ای مورد حل و فصل و توجه قرار بگیرد.(خنده) جامعه دردهای زیادی فرا و ورای این ایرادگیری‌ها دارد.

در کل با صرف‌نظر از ویژگی‌های انسانی دکتر فرمند، آن‌گونه که ما انتظار داشتیم ایشان با ما در شهرستان همراهی داشته باشند، نشد. همکاری ما با نمایندگان دوره قبل باوجود اختلاف نظرها خیلی بهتر بود. آنها به بدنه‌ی کارشناسی شهر (فرمانداری و شورای اداری) اعتقاد داشتند. ولی سبک خاص آقای فرمند و نگاه از موضع بالای ایشان و نگاه مستغنی ایشان از فرماندار و بدنه‌ی اداری شهرمسبب این ناهماهنگی‌هاست.

به باور ما پیگیری مستمر و سیستماتیک امورراهگشا و نتیجه‌بخش است نه نگاه فردی و یکه‌سالارانه.

ناگفته نماند تعاملات ما با آقای دکتر شیویاری  مانند دوره‌ی قبل ادامه دارد که نتیجه‌ی آنها بالغ بر 15 دیدار در وزارتخانه‌ها و نتیجه‌ی عینی و مکتوب این تعاملات است.

علی‌کل‌حال آرزو هم داریم رقم‌های غیر عملی و بودجه‌های کلانی که به آقای فرمند وعده داده می‌شود تحقق یابد.

امروز مصادف بود با تحلیف شوراها‌ی دوره‌ی پنجم و انتخاب سرپرستان شهرداری‌ها. آقای خرده‌فروش هم، با شهرداری میانه خداحافظی کردند. عملکرد ایشان را در شهرداری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارزیابی عملکرد ایشان لایه‌های مختلفی را در بر دارد. نگاه ایشان به کار‌های زیربنایی جزو نقاط مثبت کارنامه‌شان بوده است. از جمله مسیرگشایی‌ها و احداث خیابان‌های جدید (مانند اندیشه به شهرک ساحلی). به جای این کار می‌شد ده‌ها خیابان در سایر نقاط شهر احداث کرد و پز آن را داد و یا تملکات در دوره‌ی ایشان در کمربند جنوبی و....

همین که تمامی دارایی‌های شهرداری خرج نشده است خود نقطه‌ی مثبت شهرداری ایشان بوده است. ضمن نواقصاتی که در برخی کارها داشته‌اند.

از بیست به ایشان چه نمره‌ای می‌دهید؟

من از بیست نمره‌ی قبولی به ایشان می‌دهم.

عمده پروژه‌های دوران مدیریت شما که برای مردم میانه به یادگار خواهند ماند چه طرح‌هایی هستند؟

اولین موضوع و بحرانی که من در اولین روز ورودم به میانه مواجه شدم  اجتماع فولادی‌ها در حیاط فرمانداری بود. صبح فردای آن روز(جمعه) مسئله طی صبحانه‌ای کاری پیگیری شد و امروز 553نفر بعد از 5-6ماه دوندگی مشغول به‌کارند.

طرح احیای فولاد نیز در چند روز آتی افتتاح خواهد شد و چندصد نفری هم که در چندسال اخیر منتظر اشتغال به کار بوده‌اند در حال تعیین تکلیف‌اند.

ناگفته نماند گشایش اعتبارات برجامی و فاینانس‌های چینی دخیل در به‌کار افتادن فازهای دو و سه کارخانه‌ی فولاد بوده‌اند.

مورد بعدی گاوداری 6000رأسی و اشتغال چندصد نفری از مجرای تأسیس این گاوداری می‌باشد و اعتبار  یک میلیاردی بنیاد مستضعفان برای خرید زمین رهاورد سفر دیروز مهندس سعیدی‌کیا -رئیس این بنیاد- به میانه بوده است.

نیروگاه بادی کاغذکنان و زمینه‌های تولید انرژی پاک و گردش‌گری حول این منطقه، کلنگ‌زنی آب شرب میانه با قراردادی به مدت 18ماه و منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی  در شهرک کلوچه‌ی خالصه با همکاری شهرک‌های صنعتی سایر عمده‌پروژه‌های مهم این دولت می‌باشند.

گفتنی‌ست با اعتبار 700میلیونی اختصاص یافته در بخش گردشگری میانه هنوز خلاء‌های زیاد سرمایه‌ای در این بخش با وجود 296 اثر ثبتی میانه به وضوح مشاهده می‌شود.  با این وجود زیرساخت‌های طرح گردش‌گری محدوده‌ی سد آیدوغموش و مجتمع دختر با مشارکت بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد  در حال آماده‌سازی‌ست.

دیدگاه ها

شهروندی ازمیانه
۹۶/۶/۴ ۱۱:۱۴

لطف کنید به ایشان بفرمایید فکری هم به سازمان زمین شهری کنند یا معاونت عمرانی خویش را عوض نمایند

گزارشات تصویری

کارتون

آخرین خبرها