هزینه های میلیاردی بابت آسفالت بی کیفیت معابر و خیابان های سطح شهر توسط شهرداری

شناسهٔ خبر: 7781 -
اخبار میانه
معابر موجود در یک شهر حجم زیادی دارند و یکی از فضاهای مهم شهری هستند که رفت و امد به صورت مدام در آن جریان دارد ، از این رو رسیدگی و نظارت بر کیفیت معابر ، مسئولیت خطیر و مهمی است . از طرف دیگر هزینه و مخارجی که پای این امر گذاشته می شود ، بسیار هنگفت و کلان است .     

شهرداری ها، حکومت های محلی می باشند که باعث رونق اقتصاد شهر می شوندو عملکرد و فعالیت های آنها به توسعه یا توقف رشد اقتصادی شهرها می انجامد. تامین نیاز شهروندان، فراهم کردن خدمات رفاهی ازجمله آسفالت کردن معابر و اساسا زیرساخت هایی که توسط شهرداری پایه گذاری می شود، همه و همه نهایتا به پویایی اقتصاد شهر منجر می شود، به این صورت که شهرداری با تامین نیازهای روزمره مردم و زمینه سازی جهت توسعه مراکز خدماتی زندگی معیشتی شهروندان را بهبود بخشد و از سوی دیگر شغل های مستمر و پایدار ایجاد کند.

هرساله میلیاردها ریال بابت هزینه آسفالت معابر و خیابان های سطح شهر توسط شورای اسلامی شهر تصویب و به شهرداری داده می شود و در این فصل شاهد آسفالت ریزی معابر و خیابانها در سطح شهر توسط پیمانکاران شهرداری می باشیم که جای تقدیر و تشکر دارد، ولی متاسفانه این اقدام شهرداری اگر بدون نظارت و تضمین قانونی قرارداد باشد باعث ایجاد مشکلات زیاد برای شهروندان خواهد شد که هرساله بعد از آسفالت ریزی شاهد این مشکلات هستیم و باعث دوباره کاری و حیف و میل کردن بودجه شهری می باشیم.

معابر موجود در یک شهر حجم زیادی دارند و یکی از فضاهای مهم شهری هستند که رفت و امد به صورت مدام در آن جریان دارد ، از این رو رسیدگی و نظارت بر کیفیت معابر ، مسئولیت خطیر و مهمی است . از طرف دیگر هزینه و مخارجی که پای این امر گذاشته می شود ، بسیار هنگفت و کلان است .                                           

به گفته کارشناسان در حال حاضر عمر مفید آسفالت در ایران کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی است، به عبارت دیگر عمر آسفالت در شهرهای مختلف ایران، دو یا سه سال که در شهرستان میانه شاید یک سال هم نباشد اما در کشورهای پیشرفته، عمر این آسفالت ها به 15 تا 20 سال می رسد و حتی شهرداری ها قصد دارند این مدت را به 30 سال هم برسانند . به این صورت که تمام مراحل آماده سازی تا ساخت و نگهداری آسفالت معابر به مدت 20 سال به یک پیمانکار سپرده می شود و شهرداری هر سال، پولی را با رقمی ثابت، بابت این خدمات به پیمانکاران می دهد نه اینکه میزان این پول را بر اساس میزان خرابی پرداخت کند، به این ترتیب پیمانکاران به دلیل سود اقتصادی خودشان مجبورند در اجرای خدمات از بهترین ها چه در بخش نرم افزار و چه در بخش سخت افزار استفاده کنند.

مشکل اصلی در این شهراین است که تا به حال آسفالت خیابان ها و معابر کیفیت و دوام و پایداری و ماندگاری لازم را نداشته و مقاومت نکرده ، زیرا ما دائما شاهد چاله و چله های در سطح معابر و خیابان های شهر و هر از چند سالی شاهد حضور کارگران در خیابان ها در سطح شهر هستیم که خیابان را به علت تعمیر و روکش کردن آسفالت بسته اند .حال باید دنبال پاسخ بود زیرا هزینه هایی که صرف این کار می شود از خرید مصالح و مواد اولیه لازم گرفته تا دستمزد کارگران و خرید وسایل مربوطه و همچنین زمان زیادی که صرف اختلال در رفت و آمد مردم شهر می شود و زمان زیادی بر روی این گار گذاشته می شود ، ضرر های جبران ناپذیری دارد و همه آنها از بیت المال می باشد.

باید شهرداری و شورای اسلامی شهر نظارت کامل داشته باشد به انجام آسفالت ریزی و کفیت آسفالت توسط پیمانکار و گرفتن تضمین و تعهد قانونی از پیمانکار که در موقع ایراد رفع ایراد نماید بصورت استاندارد نه موقتی تا باعث ایجاد مشکلات زیاد برای شهروندان و حیف و میل کردن بودجه شهری نباشد.

یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در ایجاد رشد فراینده اقتصاد شهری،آموزش زیربناهای مدیریتی به مدیران رده بالا در شهرداری های کشور است،به این ترتیب که شهرداران و مدیران ارشد آنها باید با امور کلی و جامع آشنا شوند و مدیران در سطوح پایین تر، جزییات بیشتر و دقیق تری را بدانند چرا که بسیاری از امور شهری که اقتصاد شهر را پویا می کند، در مباحث مدیریتی مطرح است که متاسفانه بیشتر ایجاد مشکلات در این شهر هم عدم مدیریت صحیح می باشد به امید روزی که این شهر توسط مدیران با تجربه و دلسوز مدیریت شود.

 

 

 

دیدگاه ها

کاربر میهمان
۹۵/۶/۳ ۱۸:۳۷

آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند

گزارشات تصویری

کارتون

آخرین خبرها